Tue blogiani lahjoittamalla!

27.3.10

Abloy avainjyrsimen korjaus

Ystäväni Abloy avainjyrsin oli seissyt pitkään käyttämättömänä teräkiinnitysongelman takia. Sovittiin että otan jyrsimen kotiini ja katson, josko saisin puhallettua uutta elämää siihen. Jyrsimen osien nimitykset on omasta päästäni keksittyjä, sillä piti piirustukset (näistä myöhemmin) nimetä jotenkin. Tämä jyrsinmalli on hyvin yleinen oman otantani perusteella enkä yhtään ihmettele, sillä se on suht pienikokoinen ja helppokäyttöinen.


Jyrsin on mekaanisesti hyvin yksinkertainen ja luotettava. Sillä on mahdollista jyrsiä sekä Classic että Profile avaimia vain avainkehtoa vaihtamalla. Viereisessä kuvassa näkyvä mustattu avainkehto on Profilelle ja toinen Classicille. Classicin puolipyöreä reikä on tehty "tulppaamalla" parilla tangolla, kun taas Profile on uudempi ja sen reikä on tehty lankasahalla.


Päällisin puolin näkyvimmät ongelmat oli terän kiinnitys moottorin akselille, lastusuojan puuttuminen, avainkehdon lukitsimen kuluminen, syöttökahvan kuluminen ja siitä aiheutuva runsas välys kahvan liikkeessä ja rikkinäinen luistin palautusjousi.

Jousi oli ilmeisesti katkennut rasituksesta ja siksi luistin palautus ei toiminut.







Kahvan hinkkaaminen luistia vasten on aiheuttanut kahvan voimakkaan kulumisen, joka osaltaan kasvatti kahvan ja luistin välistä välystä.





Tässä näkyy hyvin kuluneen kahvan ja kuluneen luistin suurin välys. Luistin reunassa oleva lovi on alkuperäisen jousen kiinnityspaikka.






Suurin ongelma kuitenkin oli moottorin akselin tuhottu kierrepää, johon terä olisi tarkoitus kiinnittää. Terän kiinnitys oli hoidettu kahdella tavallisella aluslevyllä sekä teräsmutterilla ja päätellen sekä mutterista, akselin avainvälin kunnosta että kierteiden tuhoutumisesta, on joku yrittänyt käyttää raakaa voimaa terän kiristämiseen.






Jyrsintä osiin purkaessa löytyi vielä pari yllätystä lisää, ts. lisää korjattavaa. Pari M4 uraruuvia oli kiristetty joko vinoon tai liian lujaa ja siksi niistä oli kierteet hävinnyt about kokonaan. Suurempi huolenaihe oli kuitenkin aihion lukitsemiseen käytetyn pultin kierre, jotka oli joutunut todella koville kiristämisen johdosta.


Viereisessä kuvassa vasemmalla lukitsimen M8 kierre ja sen vierellä M8 pultti vertailuksi. Onnekseni joku on tehnyt tuon lukitsimen vastakappaleen vissiinkin kiilateräksestä, joka on huomattavasti lujempaa kuin mistä tuo pultti oli tehty, joten sen kierre oli ehjät.



Suurimman osan vuosien moskasta ja rasvasta pyyhin talouspaperilla ja seuraavaksi pesin osat yksitellen tärpätin ja pienen pensselin kanssa. Uskomaton määrä mönjää irtosi ja tärpätin kaadoin erilliseen pulloon laskeutumaan uusiokäyttöä varten.





Akselin M12 kokoinen kierre oli totaalisen entinen, kuten kuvan vertailusta näkyy. Mittaus ulkohalkaisijasta antoi lukemaksi suurimmillaan 10.9 mm, eli milli oli hävinnyt eikä mikään ihme ettei terää saanut kiristettyä.








Koska akselia ei saanut helpolla irti moottorista, totesin helpoimmaksi pistää moottorin pyörimään ja viilalla tasoitin tuon 9.95 mm:iin ja väänsin kierrepakalla perus M10 kierteen päähän. Ja kuten näkyy, meni vieläpä suoraan :)





Aihiolukitsimen korjaus kävi helposti katkaisemalla vanha kierre pois, poraamalla 8 millin reikä ja asentamalla pieni pidätinruuvi pitämään pätkää kierretangosta paikoillaan. Päähän porattiin 9 mm:n terällä pieni kuoppa avaimen päätä varten. Jos tämä hajoaa jatkossa, on kierreosa helppo uusia.

Pyöröviilalla lisäsin myös tämän ja siirtoruuvin nuppeihin kahdeksan uraa kehälle, jotta näistä saisi paremman otteen kuin kuluneesta pyällyksestä.


Syöttökahvasta leikkasin kuluneen osan pois, oikaisin päät ja sorvissa tein M6 kierteet päihin. Väliin tein messingistä pätkän jossa M6 kierre läpi ja kahden pidätinruuvin avulla kiinnitin osat toisiinsa. Tein näitä väliholkkeja pari kappaletta varaosiksi. Messingin valitsin siksi, että se pehmeämpänä kuluu ensin eikä kuluta luistin jo ennestään muodottomaksi kulunutta reikää lisää.


Luistin ja kahvan välysongelman ratkaisin asentamalla pienen M4 pidätinruuvin päädystä sisään, jolla välys voidaan säätää sopivaksi. Pidätinruuvissa on pieni nylonpala, joka tekee ruuvista itsepidättyvän.





Kelkan säätöruuvia paransin sillä, että jyrsin siihen avainvälin ja korvasin alkuperäisen kahden mutterin kiristyssysteemin itsepidättyvällä mutterilla. Näin sopivan pyörintävälyksen säätäminen on helppoa ja nopeaa.





Avainkehdon lukitsin oli sen verran elämää nähnyt, että tein automaattiteräksestä kokonaan uudet osat ja uusin myös sen säätämiseen käytetyn pienen pidätinruuvin. Paljon parempi kuin vanha runneltu, josta ruuvi oli miltei entinen ja tuo päätypala kulunut uralle.




Luistin palautusjousen uusiminen olikin sitten isomman mietinnän takana, sillä ei ollut sopivaa jousiterästä tarjolla josta olisi uuden kiekuran vääntänyt, joten tarvitsi keksiä uusi patenttiratkaisu. Lopulta päädyin tekemään pienestä tangonpätkästä kiinnikkeen ja porasin luistiin toisen kiinnitysreiän ja pingotin näiden väliin kaksi helposti vaihdettavaa jousta. Eivät ole minkään tiellä ja voimaa riittää hyvin. Kuvassa näkyy myös suojapleksin kiinnitys klikkerin ruuvin alle.

Terän kiinnitys hoidettiin tällä kertaa kunnolla, eli yksi normaali aluslevy, yksi jousialuslevy ja messinkinen mutteri. Käytännössä kiristämiseen riittää, että jousialuslevy painuu kasaan, jolloin jousivoima pitää mutterin lukittuna. Messinkinen mutteri takaa, ettei akselin kierre hajoa ylikiristämisestä tai kulumisesta ja on helposti vaihdettavissa oleva mutteri.


Loppuun vielä meistasin nimikirjaimeni ja vuosiluvun avainkelkan sivukylkeen, että jos jollekin tämä viritelmä tulee joskus vastaan, niin tietää ketä syyttää näistä patenteista :)






Tässä vielä kuva korjatusta, huolletusta ja rasvotusta koneesta kokoonpantuna. Lopputulos toimiva ja kestänee jälleen vuosia. Kaikki alkuperäiset mutterit ja pultit tuli uusittua niiden huonon kunnon takia ja pari hyväkuntoistakin ihan vain siksi, ettei jää omaa mieltäni kaivelemaan.

Testileikkuut otin ja säädin koneen kohdilleen tuossa kuvassa näkyvällä tulkilla Classicin aihioiden kanssa. Hyvin kukkuu :)


Purkamisen ja pesun jälkeen kävin kaikki osat työntömitan kanssa läpi ja sketsasin vihkooni mitat ja sinnepäin olevat kuvat. Näistä kuvista olen piirtänyt valmistamista varten MasterCAM ohjelmistolla kuvia mittojen tarkistusta varten ja tehnyt osia koulussa. Ainuttakaan työstörataa ei ole tehty MasterCAM:n avulla, vaan radat on ohjelmoitu suoraan Heidenhain ohjauksen paneelista :)

Tällä hetkellä kaikki isoimmat osat on tehty, pieniä juttuja vielä uupuu ja viimeistely, kasaus ja testaus. Tähän asti tehdyt osat toimivat hyvin yhteen (korkeussäätö, luisti, kelkka ja avainkehdot) ja vieressä kuva muutamista, loput on koululla. Ei ole tosin varmaa ehdinkö tekemään loppuja osia valmiiksi tämän kevään aikana enää, sillä koulua on vain viikko ja sitten alkaa kahden kuukauden työharjoittelu ja sitten kesäloma. Noh, viimeistään syksyllä saan loputkin osat tehtyä :)

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Akselin pään vika on hyvin yleinen paikassa jossa tehdään paljon sekä Classiccia ja Profilea. Terä joudutaan irroittamaan kun vaihdetaan tuo "avainkehto".

Jaakko Fagerlund kirjoitti...

Anonyymi, päättelin hieman samanlailla tuon homman, että kun kehtoa vaihdetaan niin saadaan nopeasti kulumaan akselista kierteet. Tosin tuolla mun viritelmällä ainut mikä käytännössä kuluu on tuo messinkimutteri ja se on helppo uusia :)

Hyvin usein on tullut nähtyä lukkoseppäliikkeissä kaksi tai kolmekin konetta, joista yksi on Classicille ja yksi Profilelle, näin ei tarvitse tuhlata aikaa kehdon vaihtamiseen.

Lukkomatti kirjoitti...

Mahtavaa!! Kyllä huomaa, että Jaakolla on taitoa tehdä näitä juttuja. Itelläni olisi sama projekti edessä. Vastaava kone seisoo ja välyksiä on aika lailla... Olen seurannut blogiasi ajoittain, huomannut että paneudut asioihin todella ja teet näistä jutut huolella. Itse vaikka toimin alalla, olen tosi paljon tietoa saanut täältä ja josta aiemmin ei ole ollut hajuakaan;) Kiitos sinulle! Hyvää ja aurinkoista keväänjatkoa ja tsemppiä harrastuksellesi. Ilmeisesti jos oikein ymmärsin, niin olet tehnyt nuo avainkoneen osat ja siten saat itselllesi myös vastaavan avainkoneen? Huippua!! Terveisin lukkomatti

Jaakko Fagerlund kirjoitti...

Hei Lukkomatti ja kiitokset kommentistasi! :)

Tosiaan on tullut tehtyä nuo osat, ainoa mitä uupuu on enää luistille palautusjousi, terälle akseli ja avainkehtojen aukijyrsintä. Jos en pääse työharjoittelun aikana tai kesällä koululle noita tekemään, venyy homma syksylle ja siihen asti täytyy vain kuivaharjoitella tuon koneen kanssa :D

Tulen tekemään noista erilaisista Abloyn avainjyrsimistä artikkeleita läjän, yksi per jyrsin ja tällä hetkellä julkaisua odottelee kaksi erilaista Classic/Profile jyrsintä. Tuosta omatekoisesta jyrsimestä teen artikkelin kuvineen jahka sen saan viimeisteltyä :)

Aurinkoista kevättä sinne päin myös!

Lukkomatti kirjoitti...

Hei Jaakko! On hienoa kun paneudut asiaan noin suurella tarkkuudella. Itselläni ei ole taitoa/ eikä sitä tarkkuutta jota nuo vaatisivat. Olen joskus ihmetellyt, että mistä saat kaiken energian tähän harrastukseen ja etenkin ajan. Minulla on tuolla vanhassa pulpetissa kiinni tuo samanlainen avainkone ja siihen vain pelkkä classic avainkehto. Olen joskus miettinyt myös profiili avainkehdon hankintaa, mutta sitä en saa iso A liikkeestä hankittua. Oletko ajatellut tehdä noita profiilikehtoja enemmänkin? Jos olet, niin saattaisin olla kiinnostunut yhdestä tai kahdesta kpl. Minulla on myös sellainen versio tuosta jyrsinkoneesta joka on veivattava ja siinä on kyllä päässä siivapyörä jotain erillistä moottoria varten, koneesta katkesi veivin akseli ja se on tällä hetkellä minulla osina. Itse en osaa sitä korjata ja toisaalta ei oikein ole varojakaan.Mietin että jos sen saisi kuntoon, niin siihen voisi laittaa profile kelkan ja toisella tekisi classikit tai sitten tähän mottori versioon profilen. No tämä on tällaista spekuloimista. Teen tällä hetkellä asiakkailleni avaimet Silcan koneella jolla pystyy tekemään molemmat aihiot samalla kelkalla. Kone vaan useimmiten on minulla matkassa ja siten autossa. Verstaalla olisi hyvä olla myös koneet. Huh huh tulipa tästä juttua. Toivottavasti saat koululla tehtyä jutut valmiiksi ja siten pääset testaamaan oikeasti konetta :D Jään odottelemaan artikkeleitasi!
Jatketaan juttua! T:lukkomatti

Jaakko Fagerlund kirjoitti...

Lukkomatti, kiinnostus tulee juurikin siitä että tämä on vain harrastus ja aikaa riittää tällä hetkellä suht hyvin, kun opiskelija on :) Rahapula vain vaivaa enemmän kuin aika, mutta sitten jos on töissä ja on rahaa, niin sitten ei ole aikaa. Hankalaa...

Jos tuohon omaan koneeseen onnistuu kehto hyvin, niin voinhan mä noita pari kappaletta koulussa syksyllä pyöräyttää :)

Minkäslainen tuo veivattavan koneesi akseli on? Tai kysytään näin päin, että missä päin Suomea tuo koneesi sijaitsee? Mä voin tehdä siihen uuden akselin kyllä, jos saan vanhan käsiini ja saan siitä mitat :)

Mikäli mahdollista, niin kuvat olisi jees tuosta koneesta. Tarkempaa keskustelua ja kuvia varten suosittelen laittamaan mulle sähköpostia osoitteeseen einstein@mbnet.fi.

Anonyymi kirjoitti...

Jaakko on kurko.
Mikäli tarvitset suosittelijaa lukkoliikkeeseen, vaikka siellä Tamperesterin alueella, ihan töihin esim. myymälälukkosepäksi,tiedät entuudestaan osoitteen nimimerkistä.
Juuri tuollaista tarkkuuttaa, huolellisuutta ja paneutumista kaipaisi monet liikkeet. Osa liikkeistä (iso osa) heittää aivan hyvää tuotteistusta pois tai poistaa käytöstä korjaamatta niitä lainkaan esim. moottorilukkoja, ovikoneita, avainjyrsinkoneita, kassakaappeja, sähkötyökaluja yms. Toimintasi lisäisi kannattavutta kummasti kun voisi myydä korjattua tuotteistusta edelleen hieman halvemmalla "takuukorjaushintaan".
Tosin palkkaustaso on mitä on eikä työkään ole aina siitä mielekkäämmästä päästä. Tuolla paneutumisella ja koulutuksellasi pääset vielä pitkälle. Jos muutat PK-seudulle ja tarvitset hommia niin ilmoittele. Nyt saattaisi olla hommia isossa talossa.

Tsau,

- Lezley