Tue blogiani lahjoittamalla!

15.10.11

Abloy avainviilausjigi

Pitkällisen suunnittelutyön ja kiirellisen koneistuksen tuloksena tuli tehtyä pieni lisä omaan työkalukokoelmaan. Kyseessä on tavallaan avainjyrsin, vaikkakaan sillä ei jyrsitä vaan viilataan avain. Tähän viilausjigiin tein avainkehdon, johon sopii Abloy Classic avainaihiot, mutta on mahdollista myös tehdä jatkossa avainkehto Profilen aihioille myös. Pienellä lisäyksellä avainkelkkaan olisi mahdollista myös viilata ns. vääränkätisiä avaimia, joissa on siis "jyrsinnät" toisella puolen avainta. Näitäkin lukkoja on tullut muutamia vastaan, mutta ovat tosiaan harvinaisia.

Avainviilaimessa on muutama nitrattu teräspinna, jotka ohjaavat viilaa ja estävät viilaamasta liian syvälle. Huoltoa ja säätöjä varten laite on helppo purkaa vain ruuvaamalla avainkelkka ulos rungosta ja kuusiokoloavaimilla osat saa toisistaan erilleen. Viilainta käytettäessä pienen pientä viilauspurua voi mennä liikkuvien osien väliin ja aiheuttaa tahmaamista, mutta ainakaan toistaiseksi useiden avainten viilaamisen jälkeen näin ei ole tapahtunut.

Rungon pohjaan jyrsin vielä pienen syvennyksen, johon stanssasin hyvinkin vapaalla kädellä mikä tämä härveli on, kuka sen teki, missä ja milloin. Lopuksi hioin syvennyksen hiomakivellä tasaiseksi, jotta teksti erottuisi paremmin.

Pääsyy tämän työkalun tekoon oli 21.10. alkava LockCon tapahtuma jälleen kerran Hollannissa, jonne aion osallistua ja viedä työkalun mukanani. Osittain tämä työkalu myöskin liittyy esitelmääni, jonka LockConissa pidän ja jonka aiheena on Abloy Classicin avainjäljentäminen (eng. impressioning). Tällä avainviilausjigillä kun voi myös valmistella avainaihiot jäljentämistä varten kuntoon ja käyttää sitä viilausapuna jäljentämisen edetessä.

Lähden tuonne Hollantiin jo 20.10. torstaina ja palailen seuraavan viikon puolella. Päivitän matkakuulumisia kotiuduttuani, sillä uskon ettei matkan aikana liiemmin ole aikaa istahtaa koneen ääreen kirjoittelemaan.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kivan näköinen! En ehkä tosin vain oikein ymmärrä miten tuo toimii.. Ehkä olen vain liian hölmö käsittämään.
Hyvää työtä!

Anonyymi kirjoitti...

Mistähän löytyy sopivia viiloja? Rautakaupan viilat ovat yleensä liian leveitä.

Toinen anonyymi

Jaakko Fagerlund kirjoitti...

Pahoittelut viivästyksestä vastauksen kanssa, ollut hieman liikaa kiireitä.

Tuo siis toimii siten, että laitetaan avain paikoilleen kehtoon ja lukitaan kääntämällä ihan sormin tuota kuusiokoloruuvia. Laitteen takana olevasta alumiinisesta nupista kääntämällä saa kelkan liikkumaan 2 mm per kierros, eli yhden leikkuuvälin verran.

Kun kelkka on halutulla leikkuukohdalla, voidaan kulma säätää halutuksi vetämällä kehdon päädyssä olevasta pienestä alumiininupista kulman lukitustappi ulos kolostaan, kääntää kehtoa ja päästää nupista irti, jolloin jousi painaa lukitustapin takaisin koloonsa.

Sitten vain viila käteen ja viilaamaan niin kauan ohjaustappien välistä, ettei viila enää keiku avaimen päällä ja näin on leikkaus valmis.

Sopivia viiloja ei tosiaan löydä, leveys tarvitsisi olla 2.2-2.4 mm suunnilleen ja siksi itse hankin vain tarpeeksi leveän ja vetelen tasohiomakoneella paksuuden sopivaksi. Jos tuollaisen teettää jossain voi hommalle tulla yllättävän paljon hintaa.

Timo Korhonen kirjoitti...

Minulla olisi Abloyn ilmeisesti 1930 tehty riippulukko, josta puuttuu avain. Olisiko sitä mahdollista avata ja kenties tehdä siihen avain ?

Jaakko Fagerlund kirjoitti...

Hei Timo

Kyllä se on mahdollista avata ja kun se on auki, on myös mahdollista selvittää oikean avaimen koodi ja tehdä avain. Voit ottaa minuun yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen jaakko.s.fagerlund@gmail.com ja sovitaan yksityiskohdista.

Anonyymi kirjoitti...

Vääränkätinen Classic on todella harvinainen, mutta on Abloy tehnyt sellaisiakin malleja jotka toimivat molempiin suuntiin kääntäen. Ei vaan ole myyty/markkinoitu kuin siinä maanosassa jonka asukkaat eivät tiedä mihin suuntaan avainta kuuluu kiertää. Enkä tiedä kerronko mistä meidän auton oviin sellaiset lukot tuli. Autoissa kun avainta joutuu vääntämään yleensä molempiin suuntiin.