Jyrsin on mekaanisesti hyvin yksinkertainen ja luotettava. Sillä on mahdollista jyrsiä sekä Classic että Profile avaimia vain avainkehtoa vaihtamalla. Viereisessä kuvassa näkyvä mustattu avainkehto on Profilelle ja toinen Classicille. Classicin puolipyöreä reikä on tehty "tulppaamalla" parilla tangolla, kun taas Profile on uudempi ja sen reikä on tehty lankasahalla.
Päällisin puolin näkyvimmät ongelmat oli terän kiinnitys moottorin akselille, lastusuojan puuttuminen, avainkehdon lukitsimen kuluminen, syöttökahvan kuluminen ja siitä aiheutuva runsas välys kahvan liikkeessä ja rikkinäinen luistin palautusjousi.

Kahvan hinkkaaminen luistia vasten on aiheuttanut kahvan voimakkaan kulumisen, joka osaltaan kasvatti kahvan ja luistin välistä välystä.
Tässä näkyy hyvin kuluneen kahvan ja kuluneen luistin suurin välys. Luistin reunassa oleva lovi on alkuperäisen jousen kiinnityspaikka.


Viereisessä kuvassa vasemmalla lukitsimen M8 kierre ja sen vierellä M8 pultti vertailuksi. Onnekseni joku on tehnyt tuon lukitsimen vastakappaleen vissiinkin kiilateräksestä, joka on huomattavasti lujempaa kuin mistä tuo pultti oli tehty, joten sen kierre oli ehjät.
Suurimman osan vuosien moskasta ja rasvasta pyyhin talouspaperilla ja seuraavaksi pesin osat yksitellen tärpätin ja pienen pensselin kanssa. Uskomaton määrä mönjää irtosi ja tärpätin kaadoin erilliseen pulloon laskeutumaan uusiokäyttöä varten.
Akselin M12 kokoinen kierre oli totaalisen entinen, kuten kuvan vertailusta näkyy. Mittaus ulkohalkaisijasta antoi lukemaksi suurimmillaan 10.9 mm, eli milli oli hävinnyt eikä mikään ihme ettei terää saanut kiristettyä.
Koska akselia ei saanut helpolla irti moottorista, totesin helpoimmaksi pistää moottorin pyörimään ja viilalla tasoitin tuon 9.95 mm:iin ja väänsin kierrepakalla perus M10 kierteen päähän. Ja kuten näkyy, meni vieläpä suoraan :)

Pyöröviilalla lisäsin myös tämän ja siirtoruuvin nuppeihin kahdeksan uraa kehälle, jotta näistä saisi paremman otteen kuin kuluneesta pyällyksestä.
Syöttökahvasta leikkasin kuluneen osan pois, oikaisin päät ja sorvissa tein M6 kierteet päihin. Väliin tein messingistä pätkän jossa M6 kierre läpi ja kahden pidätinruuvin avulla kiinnitin osat toisiinsa. Tein näitä väliholkkeja pari kappaletta varaosiksi. Messingin valitsin siksi, että se pehmeämpänä kuluu ensin eikä kuluta luistin jo ennestään muodottomaksi kulunutta reikää lisää.
Luistin ja kahvan välysongelman ratkaisin asentamalla pienen M4 pidätinruuvin päädystä sisään, jolla välys voidaan säätää sopivaksi. Pidätinruuvissa on pieni nylonpala, joka tekee ruuvista itsepidättyvän.
Kelkan säätöruuvia paransin sillä, että jyrsin siihen avainvälin ja korvasin alkuperäisen kahden mutterin kiristyssysteemin itsepidättyvällä mutterilla. Näin sopivan pyörintävälyksen säätäminen on helppoa ja nopeaa.
Avainkehdon lukitsin oli sen verran elämää nähnyt, että tein automaattiteräksestä kokonaan uudet osat ja uusin myös sen säätämiseen käytetyn pienen pidätinruuvin. Paljon parempi kuin vanha runneltu, josta ruuvi oli miltei entinen ja tuo päätypala kulunut uralle.
Luistin palautusjousen uusiminen olikin sitten isomman mietinnän takana, sillä ei ollut sopivaa jousiterästä tarjolla josta olisi uuden kiekuran vääntänyt, joten tarvitsi keksiä uusi patenttiratkaisu. Lopulta päädyin tekemään pienestä tangonpätkästä kiinnikkeen ja porasin luistiin toisen kiinnitysreiän ja pingotin näiden väliin kaksi helposti vaihdettavaa jousta. Eivät ole minkään tiellä ja voimaa riittää hyvin. Kuvassa näkyy myös suojapleksin kiinnitys klikkerin ruuvin alle.
Terän kiinnitys hoidettiin tällä kertaa kunnolla, eli yksi normaali aluslevy, yksi jousialuslevy ja messinkinen mutteri. Käytännössä kiristämiseen riittää, että jousialuslevy painuu kasaan, jolloin jousivoima pitää mutterin lukittuna. Messinkinen mutteri takaa, ettei akselin kierre hajoa ylikiristämisestä tai kulumisesta ja on helposti vaihdettavissa oleva mutteri.
Loppuun vielä meistasin nimikirjaimeni ja vuosiluvun avainkelkan sivukylkeen, että jos jollekin tämä viritelmä tulee joskus vastaan, niin tietää ketä syyttää näistä patenteista :)
Tässä vielä kuva korjatusta, huolletusta ja rasvotusta koneesta kokoonpantuna. Lopputulos toimiva ja kestänee jälleen vuosia. Kaikki alkuperäiset mutterit ja pultit tuli uusittua niiden huonon kunnon takia ja pari hyväkuntoistakin ihan vain siksi, ettei jää omaa mieltäni kaivelemaan.
Testileikkuut otin ja säädin koneen kohdilleen tuossa kuvassa näkyvällä tulkilla Classicin aihioiden kanssa. Hyvin kukkuu :)
Purkamisen ja pesun jälkeen kävin kaikki osat työntömitan kanssa läpi ja sketsasin vihkooni mitat ja sinnepäin olevat kuvat. Näistä kuvista olen piirtänyt valmistamista varten MasterCAM ohjelmistolla kuvia mittojen tarkistusta varten ja tehnyt osia koulussa. Ainuttakaan työstörataa ei ole tehty MasterCAM:n avulla, vaan radat on ohjelmoitu suoraan Heidenhain ohjauksen paneelista :)
Tällä hetkellä kaikki isoimmat osat on tehty, pieniä juttuja vielä uupuu ja viimeistely, kasaus ja testaus. Tähän asti tehdyt osat toimivat hyvin yhteen (korkeussäätö, luisti, kelkka ja avainkehdot) ja vieressä kuva muutamista, loput on koululla. Ei ole tosin varmaa ehdinkö tekemään loppuja osia valmiiksi tämän kevään aikana enää, sillä koulua on vain viikko ja sitten alkaa kahden kuukauden työharjoittelu ja sitten kesäloma. Noh, viimeistään syksyllä saan loputkin osat tehtyä :)