Tue blogiani lahjoittamalla!

14.8.11

Avainjyrsinten korjausta

Viime aikoina on tullut korjailtua tuttujen ja tuntemattomien avainjyrsimiä tai avainkoneita. Jokaisessa on ollut jotain pikkuvikaa, esimerkiksi puuttuvia ruuveja, katkenneita pikkunippeleitä, kuluneita kahvoja tai koneen osissa on ollut liikaa välystä ja kone muutoinkin kaivannut pientä purkuhuoltoa.

Mikäli sinulla on avainkone, josta joko puuttuu jotakin tai on hajonnut jotakin tai on kulunut tai kaipaa parantelua, niin ota yhteyttä ja katsotaan miten voin auttaa. Minulla on mahdollisuus tehdä uusia osia ja osaamista taikoa eloa vanhoihin koneisiin. Yhteyttä saa sähköpostilla osoitteeseen jaakko.s.fagerlund@gmail.com tai soittamalla/tekstaamalla numeroon 044 346 3433. Soitot mieluiten arkisin kello 15:30 jälkeen tai viikonloppuisin.

Ensimmäisen avainjyrsinkorjauksen tein Abloyn vanhaan jyrsimeen, josta oli alkuperäinen jousi hajonnut ja kahvanreikä oli luistista kulunut liikaa ja koneen akselista oli lukitusmutterin kierre hävinnyt miltei kokonaan väärinkäytön takia. Koneistin akseliin uuden kierteen, tein ruuvien avulla säädettävän kahvanreiän luistiin ja korvasin alkuperäisen kiertojousen parilla vetojousella, kun ei ollut muuta saatavilla sillä hetkellä. Kone kävi muttereita myöten osissa ja samalla puhdistelin kaikki rasvakertymät ja leikkuujätteet osista. Koneessa oli muutakin pikkuvikaa, joita korjailin ja parantelin, niistä tarkemmin kuvien kera tuon aiemman linkin takana, joka vie aiempaan blogiartikkeliini.

Tästä kyseisestä jyrsimestä otin aikanaan mitat paperille ja koneistin koulussa ollessani vastaavat osat umpiteräksestä ja rakensin siten itselleni oman avainjyrsimen, joka on miltei tarkka kopio tuosta mainitusta koneesta. Jyrsin on valmis ja toimii, aikomuksena olisi aiheesta kirjoittaa artikkeli lähiaikoina.

Toisena korjaustyönä ilmestyi pöydälleni hyvinkin vanha Abloyn käsi-/moottorikäyttöinen avainkone, jonka veivin akseli oli hajonnut ja sokkareiät nuljaantuneet liian isoiksi. Koneistin tähän uuden akselin, korjailin sokanreiät kahvasta ja hammaspyörästä ja asensin uudet osat paikoilleen. Jyrsimen akselilta tarkistin painelaakerin kunnon ja rasvasin sen. Mielenkiintoinen kone ja varmastikin arvokas vaikkei ihan pakasta vedetty ollutkaan.

Kolmantena korjaustyönä palautin Silcan Abloy jyrsimen toimintakuntoiseksi. Kelkan siirtoruuvista oli mennyt klikkerin jousi poikki ja sen takia kelkka ei lukittunut paikoilleen. Kelkan päittäisvälys oli myös päässyt kasvamaan turhan paljon ja avainkehdon kääntäjän lukitustapeista oli alkuperäiset sorminupit hävinneet, tehden käytön sormille kipeäksi.

Tein uuden jousen ja korvasin alkuperäisen klikkerin pään teräskuulalla. Kelkka oli kokonaan osissa huoltoa varten ja samalla puhdistelin osat kaikesta roskasta ja rasvasta. Kasatessa säädin päittäisvälyksen oikein ja siirtoruuvin mutterin välyksen säädin myös kuntoon. Lukitustappien päihin sorvasin uudet pikkunappulat, jotka ovat paljon miellyttävämmät peukalolle ja helpottavat sekä nopeuttavat koneen käyttöä.

Mikäli sinulla tosiaan on pientä laittoa vaille oleva avainjyrsin, ota rohkeasti yhteyttä ja sovitaan mahdollisesta korjauksesta. Tarvittaessa voin tulla Pirkanmaan alueella konetta katsomaan paikan päälle korjauskeskustelua varten ja samalla noutaa koneen tai voit sopia kanssani päivän, jolloin koneen voi tuoda Pirkkalaan kotiini.